- Strava

Ako zastaviť prejedanie?

Prejedanie je problém, ktorým trpí obrovské percento populácie a to aj napriek tomu, že si to neuvedomujú. Predsa len doba ide dopredu a klasické rodinné večere sa stávajú čoraz väčším tabu – mnoho ľudí sa dokonca nestíha ani poriadne najesť, kvôli práci alebo iným veciam, ale na druhú stranu si po večeroch vedia dopriať až enormné množstvo jedla. To má za príčinu prejedanie sa.

Ľudia začali poväčšine jesť sami a to napríklad pri seriáloch, videách či filmoch. A kto by sa už zaobchádzal zdĺhavým varením, ak o 10 minút začína v televízore skvelý film. Jeme nezdravo, bez toho, aby sme vedeli čo to s našim telom robí.

V skutočnosti, mnoho štúdií potvrdilo, že takzvané „zmätené jedenie“ ako napríklad: jedenie pri počítači, v aute, televízore.. môže spôsobovať tiché priberanie váhy.

Späť k starým zvykom-večera pokope

Nejedná sa o žiadne prekvapenie, že rodiny, ktoré večerajú spoločne sú všeobecne zdravšie, pretože jedia pomalšie a vedome, na rozdiel od iných rodín, ktoré sa prejedávajú počas reklamných prestávok.

Elektronika do misky

Toby Amido vysvetlil svoju jednoduchú metódu: „namiesto pozerania sa do svojich smartphonov, musia všetci zúčastnení odovzdať elektroniku do veľkej misky. Zoberiem misku a každý vyprázdni vrecká. Misku potom zoberiem do inej miestnosti“ tvrdí Toby Amido. Táto technika pomáha s pozornosťou, čo znamená, že si viac uvedomujete svoje stravovacie návyky, nasýtenosť a môže viesť až k schudnutiu.

A navyše, pri používaní metódy „misky“ si tvoje oči dajú pauzu od vyžarovania modrého svetla vaším smartphonom, ktoré môže viesť až k makularnej degenerácii.

„Je jednoduché zjesť nevedomky stovky nadmerných kalorií, ktoré prispievajú k prírastku hmotnosti, zatiaľ čo ste rozptylený vaším smartphonom“ tvrdí Lyssie Lakatos. Tu sú ďalšie tri rozumné spôsoby, ako zvýšiť chudnutie a maximálne si vychutnať vaše jedlo, bez smartphonu:

Spoznaj svoj level hladu a zastav tak prejedanie sa

Predtým, než sa najete, spýtajte sa samých seba ako veľmi hladný ste na škále od 1 po 10. Pričom číslo 1 znamená, že hladujete a číslo 10, že absolútne plný. Len čo si vyberiete číslo, rozmyslite si, koľko jedla si naložíte. Napríklad, ak poviete číslo 8, nemali by ste si toho naložiť toľko, až pomaly prasknete, ale iba malý kúsok. Ak ale poviete číslo 2, musíte si nabrať oveľa viac, aby ste sa nemuseli ísť o 5 minút najesť znova.

Tip: Často máte večer pri telke chuť na nejaké nezdravé jedlo(napr. chipsy, čokoláda,..)? Pozrite sa na toto video kde nájdete jednoduchý(fakt jednoduchý) recept na zdravé a chutné chipsy.

Zostavte si zvyk

Predtým, než si niečo položíte na tanier, mali by ste sa ubezpečiť o nutričných hodnotách, ktoré dané jedlo obsahuje. Jedlo si vyberajte čo najpestrejšie, ovocie, zelenina, mäso, všetko. Najlepšie bude ak si vyberiete nejakú zeleninu a k tomu niečo s obsahom proteínu. Následne nechajte jedlo v kuchyni, neberte ho nikam. Ak jete, sústreďte sa len na to. Najlepšie bude ak si sadnete k stolu s jedlom a upokojíte sa. Nemyslite na nič, len na jedlo a pomaličky si ho vychutnávajte. Aby ste sa vyhli prejedaniu, naberajte si jedlo na menší tanier.

Dýchajte ako keby ste boli na hodine jogy

Predtým, než začnete jesť, 5-krát za zhlboka nadýchnite. Vychutnajte si jedlo a vnímajte ho všetkými zmyslami. Neponáhľajte a nerozptyľujte sa. Prežúvajte pomaly, ovoňajte jedlo a skúmajte jeho textúru. Ak si vážite jedlo a vychutnávate si ho, nutkanie k prejedaniu sa znižuje. Táto metóda môže byť dobrá aj v strede jedenia ako prestávka, aby ste sa znova uvolnili.

Prieskumy potvrdzujú: Jedna štúdia o správnej konzumácií jedla zistila, že všetci účastníci, ktorí sa zúčastnili tohto stravovacieho programu, stratili svoju hmotnosť a mali znížení c-reaktívny proteín (ktorý spôsobuje zápaly a stres).

Nájdite si čas na jedlo a nebojte sa vychutnať si ho. Jedzte častejšie a v menších porciách. Rozhodne sa ale vyhnite nezdravým jedlám. Nech je zelenina základom každého vášho jedla.

Bude vás zaujímať: Glykemický index potravín – ako ho využiť v stravovaní

A jedzte len keď ste hladný, nie keď ste pod stresom, nudíte sa alebo jednoducho nemáte náladu. A slovo prejedanie pre vás bude neznámym pojmom. Jedlo berte ako čas, ktorý môžete stráviť v pokoji sám so sebou či blízkymi. Kedy sa môžete uvoľniť a vychutnať si ho. Nie ako povinnosť, ktorú musíte splniť pre prežitie. Záleží na tom, ako sa stravujete a v akom množstve. Myslite na to.

Ak sa vám tento článok páčil tak to dajte vedieť aj svojím priateľom tým, že ho budete zdieľať.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *